fredag 11 december 2009

Snuttiga små namn

När Elvin var liten bebis började vi av nån outgrundlig anledning kalla honom för olika små tuttinuttgulliga namn. Han fick heta Bubos o Bub-Kadrub o säkert fler som jag inte ens kommer ihåg. Vina får just nu ofta heta Shuja o Shuppa. Varför gör vi sånt?

När Elvin sen försökte säga sitt eget namn blev det Jeje. Det kallar vi honom för fortfarande o han lystrar till det, men säger aldrig det själv. Ska bli spännande att höra vad Vina kallar sig själv då hon om några månader lär försöka.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Psykologanalys: Man gör så för att bebissnuttiputtisarna är så gullegosiga att man bara inte kan göra annat! Nussipussituss till barnen!

farmor sa...

Kul att du tar upp detta med smeknamn. Utan att ha läst ditt senaste inlägg frågade jag morfar vad han tyckte om att mina kusiner kallade honom Totte. Han vill bli kallad så eftersom det var det namn han gav sig själv som liten parvel. Själv fick jag smeknamnet Katja för att inte mormor skulle börja kalla mig Kajsa det var ju inte lika vackert. Kul att höra Det visste vi inte då vi hade tänkt använda namnkombinationen Kajsa Sofia om Kricko blivit en flicka. Det blev Kricko istället för Stoffe som jag använde ett tag.
Nicke var ju självklart som smeknamn, Nicke lilltroll ibland allra först var det "lillsötisen"
Lev upp till det nu 36 år senare!!
Kram
Farmor