torsdag 4 november 2010

Döden, döden...

Elvin funderar en hel del på döden just nu och det är baske mig inte enkelt att svara på frågor som hela mänskligheten sökt svar på de senaste 100.000 åren eller nåt.
- Börjar jorden om när alla människor dött?
- Vad händer efter man dött?

Tips på hoppingivande eller åtminstone ångestdämpande svar mottages tacksamt.

Han tycker verkligen det är svårt att hantera tanken på döden, och jag kan inte klandra honom. Jag har aldrig riktigt orkat fundera igenom mina tankar om döden. Jag skjuter upp det så fort de tränger sig på. Ibland skulle jag bara vilja kapitulera och bli religiös, men jag antar att man liksom måste köpa hela paketet och det har jag inte råd med mentalt.

Än så länge brukar jag berätta för honom att ingen riktigt vet vad som händer när man dör men att det finns vissa som tror att man hamnar i himlen. Men då frågar han ju vad man gör där och det har jag absolut inget bra svar på. En annan gång sa jag att en del tror att man kan födas igen, till ett djur, en elefant tex. Den tanken slog betydligt bättre rot och han spann loss och spekulerade i om det inte vore bättre att födas till skata, de verkar ha roligt och busar hela dagarna och dessutom kan de flyga, sa han.

Min morfar, som vi kallat morfar Totte så att våra barn ska förstå vem det är, dog för snart två veckor sedan, 92 år gammal. Han dog lugnt och stillsamt i sömnen, vilket jag är så tacksam för. Min farfars dödskamp önskar jag ingen och det kändes verkligen bra för mig att morfar gått vidare fridfullt. Han levde trots allt längre än de flesta och han var helt klar i huvudet hela livet. Han levde, vad jag kan förstå, ett långt och värdigt liv, omgiven av sina barn och de flesta barnbarnen. Han hann följa Sverige ur armod till välstånd, utbilda sig till agronom och driva ett jordbruk under större delen av sitt vuxna liv. Samhällsengagemanget och musikaliteten verkar ha gått i arv och han kommer alltid vara en man vars slit och knog jag kommer se upp till. Vila i frid morfar!

Bilden på Elvin och Liam är från i lördags då de lekte att de var dinosaurier. Det var morgonen efter att Liam sovit över här för första gången. Han och Elvin var hur speedade som helst och hade verkligen svårt att somna. Det slutade med att båda två låg i vår säng och somnade där vid elvatiden. Men natten gick bra och det kändes fint att Liam vågade sova utan mamma och pappa här. Vi får se hur det går när Elvin ska prova sova hos dem...

5 kommentarer:

farmor sa...

Roligt att få nyheter på bloggen igen.Skrattade gott åt Elvins syn på livet som skata. Måste rätta ett sakfel hos reportern,morfar utbildde sig inte till agronom, han gck några månader på olika lantmannaskolor.Därefter var det learning by doing för hela slanten.
I kombination med läsning av facklitteratur kom han ganska långt i sitt kunnande. Samhällsengagemanget fanns med långt upp i åren och han berömde dig för Bjästareportaget. Kändes sorgligt att inte få berätta för honom om Prix Europa, han dog ju samma natt. Kommer på mig med att jag inte längre kan berätta om era
framgångar för honom. Han ville gärna höra hur det gick för er.
Vi får prata mer när ni kommer
Kram Farmor

Stefan Björk sa...

Jag är rädd att det är först när du tar itu med frågorna för egen del som du kan ge din son trovärdiga svar...

Anonym sa...

Kloka fundersamma Elvin! Moster saknar sin lille kompis. Döden är ju svår i alla åldrar, men jag tycker det låter som om du ger honom bra alternativ och klarar detta utmärkt.
Kram/ Ellen

Och det var jag som skrev under den fantastiska Vina-filmen oxå, men ska tipsa den andra mostern om att detta måste ses!

farmor sa...

Nu har det gått en vecka sedan ni var här. Jag kommer på mig med att reflektera över "livets början och livets slut". Här står jag med 60 år på nacken och via din morfars brev och berättelser har jag koll på släkten ca 160 år tillbaka när de utvandrade från Värmland till Ångermanland. Just nu spirar ytterligare ett nytt litet liv, en kusin till Elvin och Vina, i Värmland.
Vidare i funderingarna..
Mina barnbarn, Elvin, Vina och NN ... kommer med stor sannolikhet att fira det nya sekelskiftet 2100 på ett äldreboende om 90 år och se där... 250 år (1850-2100) i släktens historia är inringade. Fascinerande tycker i alla fall jag.
Kram
Farmor

Boke sa...

Läs Bröderna Lejonhjärta för din son!