lördag 30 januari 2010

Den som spar han har...?

Vina är fortfarande förkyld. Känns som att det varit så ända sedan nyår egentligen. Nu är det snorigt o hostigt o gnälligt. Det börjar gå på nerverna måste jag säga, trots att jag inte varit hemma så mycket. Antagligen går vi till vårdcentralen på måndag o kollar så att det inte blivit någon infektion som kräver behandling. Hon har iofs ingen feber, äter hyfsat normalt o är ju alert när hon är vaken.

Elvin börjar bli en riktig liten kapitalist. Han pratar pengar mest hela dagarna o frågar oss om vi inte har några i fickan som han kan få o lägga i sin spargris. Han sparar till en Lego Titanium Command Rig som kostar runt 700 kronor. För att han ska få en uppfattning om hur mycket han har o hur mycket han saknar har vi gjort en enkel Exceltabell o färglagt cellerna för varje krona han sparar.

Hans gnatande om pengar har lett till att vi börjat fundera på veckopeng. Fördelen är att vi kan vara tydliga mot honom. Han får pengar en gång i veckan som han kan spara om han vill. Det är ju oxå ett sätt att få honom att börja förstå värdet av pengar. Men jag är lite tveksam. Jag vill inte att han ska tänka så mkt på pengar överhuvudtaget. Han är för liten för det o jag är rädd att han blir snål av det. Förmodligen drar jag för stora växlar på det, men jag vill fundera lite till. Jag tycker själv att jag har ett avslappnat förhållande till pengar, förmodligen lite väl spendersam ibland, men eftersom jag är lyckligt lottad med ett bra jobb så kommer det ju in nya pengar varje månad som gott o väl täcker utgifterna. Jag vill att Elvin oxå ska få ett avslappnat förhållande till pengar, att det inte är allt o att man inte ska grubbla så mycket över dem. Jaja, vi får se.

Nu kom han förbi mig o visade en lapp där han så prydligt skrivit "MAMMA". Han är inte heller långt ifrån att knäcka koden med läsning. Vissa ord klarar han av att ljuda o sedan uttala. Verkligen häftigt att se den utvecklingen!

För övrigt är även Elvin sjuk med feber o ont i halsen, men han är på benen o borde va frisk om nån dag.

1 kommentar:

farmor sa...

Hur gör jag? Ger slant istället för present och uppmuntrar sparandet eller .... det är ju inte så långt till födelsedag.
Ditt förhållningssätt till pengar är nog mera näslundskt än nordmnarkskt som jag ser det. Nog om det.
Längtar när jag ser bilderna men nu är det så många dagar kvar. Apropå Vinas förkylningar kommer du ihåg hur Elvin smittade oss andra när han var i samma ålder. Vi hade ju inget försvar mot barnbaciller då.
Kram från Farmor