lördag 1 november 2008

Falsk krupp

Igår när Sigrid hade hämtat Elvin från dagis märkte hon snabbt de första oroväckande signalerna. Hans smälliga, varma o torra hosta som vi hört flera gånger förut är lätt att känna igen. Numera väcker den alltid en lätt suckande ångestkänsla. Vi vet att vi kanske måste åka till jourcentralen sent ikväll eller inatt så att han får inhallera cortison. Annars blir det så jobbigt att andas för honom o man ser verkligen paniken i ögonen när han måste hosta, trots att det nästan inte går för halsen är så igensvullen o hes.

Jag var på After Work o hade druckit några öl när Sigrid ringde o berättade om Elvins karaktäristiska krupphosta. Fan oxå, tänkte jag, o sa förmodligen oxå. Jag skulle på kampsportsgala på kvällen, nåt jag verkligen sett fram emot.

Jag ringde till jourcentralen o bad om förebyggande råd. Jo, vi hade såklart Molipect hemma o även Brickanyl, o hon sa att det var helt OK att ta båda, de har inte samma verksamma substanser o det finns ingen risk för biverkningar av kombinationen, däremot kan barn få hjärtklappning av Brickanylen, men det är inte farligt, de blir bara lite skakiga. Hon såg ju i journalen att han varit inne några gånger med samma problem o gav mig då rådet att inte avvakta så länge, utan åka in ganska snart. Det klassiska med falsk krupp är att barnen vaknar efter några timmars sömn o har det jättejobbigt. Då måste man in snabbare o hela proceduren blir mer traumatisk för både barn o föräldrar, vilket i sin tur gör att barnet får svårare att vara lugn o inhalera cortisonet, ja ni fattar, allt blir egentligen bara värre av att vänta om man ändå känner på sig att kruppen kommer...

Så, vi åkte in på jourcentralen, o jag fick ursäkta mig för läkaren för att jag luktade alkohol o Sigrid fick förklara varför hon hade så röda svullna ögon. Hon har såklart blivit smittad av Elvins tidigare ögoninfektion. Antar att vi måste sett rätt roliga ut. Sigrid blek o rödögd som en alkis o jag luktade sprit.

Men allt gick väldigt bra. Elvin var lugn o kruppen hade inte alls skenat iväg än så han inhalerade så duktigt. Sigrid o Elvin kunde åka hem, o jag gick på kampsortsgala.

Idag är Elvin hostig o snorig o tendenserna till krupp finns där o lurar, men jag tror inte det är nån fara. Det är nästan alltid första kvällen den smyger sig på.

Om man inte har nära till sjukvård så kan ju ett enkelt trick avhjälpa betänkligt. En nyårsnatt fick han hastigt falsk krupp, från ingenstans kändes det som. Vi lindade in honom i täcket o gick ut på balkongen med honom i famnen. Det upprätta läget o den kalla friska luften gjorde verkligen susen den gången, o vi behövde inte åka in med honom.

Dagens (gårdagens lärdom): Om ett barn flera gånger fått falsk krupp o man känner igen symptomen, så åk in tidigt o få cortison, det blir så mkt lugnare för alla.

Inga kommentarer: