onsdag 5 november 2008

Försiktig

Jag fråga Elvin om han skulle vilja prova att åka skridskor nån gång.
- Nä, jag törs inte sa han.
- Men skulle du vilja prova åka skidor?
- Nä, det är för farligt, sa han.

Han är helt enkelt den försiktiga typen, som måste få undersöka saker i sin takt innan han vågar. Han har aldrig varit sådan att han kastar sig från soffan, klättrar högst upp på en ställning eller springer det fortaste han kan ut i vattnet.

Det finns en amerikansk barnläkare som skrivit några böcker som jag tycker är hemskt läsvärda. Han delar in barn i 3 olika temperament. Easy going, Cautious eller spirited. Elvin stämmer väldigt väl in på Cautious o det ger faketiskt mig som pappa en del ledtrådar till hur jag på ett stöttande sätt kan bemöta hans temperament.

Jag kommer skriva mer om detta, men nu måste jag hjälpa honom ur badet...

Inga kommentarer: