tisdag 11 augusti 2009

Svininfluensan

Vad ska man tänka om denna sjuka? Är den farligare än de årliga varianter som drabbar oss, hur sjuka kan små barn o bebisar bli? Usch, jag brukar inte vara den som oroar mig i förväg, men jag tycker det är lite obehagligt ändå. Chefen på jobbet hade ont i halsen o feberkänningar igår o idag är hon däckad. Varför var hon på jobbet igår? Handsprit är inhandlad till jobbet o hemma har vi sen länge haft det.

På dagis har de infört rutin att använda handsprit oxå, efter påstötningar från mig, men det är ju ett skralt skydd för barn ändå, de kommer ju i kontakt med varandra hela tiden. Elvin gör sin första dag på nya avdelningen idag, han är stor nu, o jag hoppas att alla föräldrar försöker ta sitt ansvar o låter barn med minsta lilla känning stanna hemma. Även det är ju antagligen futilt då jag förstått att man smittar innan man får symptomen.

Jaja, vaccin kanske hjälper, men det är ju minst en o en halv månad bort. Vi får göra som på medeltiden o lita till den allsmäktige!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
På jobbet har jag nu fått svininfluensainfo- handsprit kommer att finnas överallt även här :)
Tydligen räknar man med att 25 % av personalen (befolkningen) kommer att insjukna under en 6-8veckors period. Lugnande var att problemet inte är att vi blir dödssjuka utan att samhällsfunktionerna blir lidande, och det kan vi väl leva med :)
Fast det blir lite domedagsfilm över det hel när man pratar om Sveriges största massvaccinationsprogram någonsin.

Superfina sommarbilder- Elvin är så fin med sin spade! Krama honom och Vina från moster Ellen.

Anonym sa...

Hej,

Här räknar man också att ca 25% av befolkningen kommer att drabbas av denna influensa. Man har nu slutat att testa folk när de blir sjuka, man har inte resurser att klara det. Man har konstaterat att det är en lite lindrigare form än den vanliga influensan som kommer varje år.
Vaccinet kommer snart, det testas på folk nu....
Med tanke på att hundratals människor dör i trafikolyckor här, så tycker jag väl inte att det låter så farligt att några människor har dött av komplikationer till influensan. Det är faktiskt mindre antal än influensan vi hade ifjol....
Hälsningar från Brisbane (E-K)
P.S. Tycker att det är jättekul att se alla fina bilder på er.