tisdag 3 november 2009

Trött pappa

I lördags jobbade jag i Sthlm från nio på morgonen till tolv på natten. Hade svårt att sova på hotellet, men några timmar blev det väl innan jag flög hem med första planet på söndag. Jobbade ett par timmar på söndag kväll o måndag, tisdag har jag jobbat från 8.30-23 med ungefär två timmars break för middag hemma med familjen. Resten av veckan o helgen kommer se likadan ut.

Jag börjar bli riktigt trött, men är för uppe i varv o stressad för att kunna somna bra på nätterna. Det måste bli ordentligt med komp de kommande veckorna. Jag måste lyssna på kroppen som tydligt signalerar alldeles för höga stressnivåer. Jag har ibland tryck över bröstet, inte på något otäckt sätt, men ändå obehagligt. Det är så tydligt att det är för mycket adrenalin som ligger o pumpar o hindrar hjärtat från att komma ned i lugn, skön vilopuls.

Sigrid gör det så bra hemma med båda barnen, jag vet ju hur svårt det är att hålla Elvin på gott humör när han börjar känna sig uttråkad. Jag tycker Vina är glad varenda liten stund jag ser henne, men då är jag ju å andra sidan inte med o söver henne.

Nu borde jag gå o lägga mig, klockan är halv tolv, men jag vet att jag inte kommer kunna somna på ett par timmar ändå...

2 kommentarer:

farmor sa...

Blir orolig för dig när du inte kan sova det är inget bra tecken.
Har haft sådana perioder i början av min karriär i Kramfors. Då lärde jag mig att man kan somna om man räknar baklänges.Man tvingas koncentrera sig på siffrorna och bryter jobbtankarna.Skickar dig ett avslappningsprogram som du kanske kan pröva också. Hoppas du kan ta ut komp. och komma i fas igen.

Unknown sa...

Huvvaligen! Läser just nu "hälsopsykologi och beteendemedecin" som mest handlar om det som brukar kallas "psykosomatiska sjukdomar" och hur kroppsliga sjukdomar påverkas av psyket. Så jag lär snart bli expert på stress osv, dock får vi inte läsa särskilt mycket om interventionerna ännu, så jag kan inte gå runt och försöka bota folk. Hur som helst tycks det som att återhämtningen är nyckeln, man tål en hel del stress, men kan man inte återhämta sig bra så går det åt helvete iaf. Så pseudopsykologen säger "sov!". Ta hand om dig!