lördag 11 juli 2009

Naturvetaren Elvin?

Dinosaurier har verkligen fångat Elvins intresse senaste månaderna o de verkar ju fånga många barns. Han kan rabbla o känna igen hur många olika sorter som helst, han vet om de är växtätare eller kötättare o ibland om de är släkt med varandra.
Jag vet inte exakt vad det är som är så fascinerande med dem, han säger själv att han tycker om dem för att de är så fina. Hursomhelst är det ett jättebra sätt att uppmuntra vördnad för o kunskap om naturen. Han gillar verkligen djur o växter av alla slag, kan namnet på många o vill lära sig vilka djur som finns här o vilka som finns på andra platser på jorden. Till på köpet lär han sig geografi!

Jag ser verkligen Elvin som en blivande naturvetare, mer än humanist eller samhällsvetare som mor o far. Jag kan ha helt fel i detta såklart, intresset för djur o natur är ju nåt han delar med de flesta barn, men det är hans sätt att kategorisera o ordna som gör att jag uppfattar honom som positivist snarare än hemeneutiker. När han bygger Lego går han metodiskt tillväga o följer ritningen till punkt o pricka, inget frilir här inte. Än har han inte börjat bygg egna kreationer, utan vill bara titta på ritningen o följa den slaviskt o man får inte gena utan ska ta precis rätt steg hela tiden. Han är otroligt koncentrerad när han bygger o gör det allra mesta helt själv.

Tiden lär visa om jag har rätt eller fel, kanske behöver man inte vara antingen naturvetare eller humanist, använda höger eller vänster hjärnhalva mest, men de flesta tycker jag brukar ha en tonvikt åt endera hållet.

Inga kommentarer: