fredag 3 juli 2009

Socialstyrelsen svarar

Nu har jag fått svar på mitt mail till Socialstyrelsen. De kommer fram till att jag har rätt i att vetenskapen kommit fram till att lindade barn löper mindre risk att dö i plötslig spädbarnsdöd om de sover på rygg. Men de tänker ändå inte ändra sin formulering att man inte ska bädda in barn så att de inte kan röra armar eller ben.

Ett visst missförstånd tror jag ställt till det. De har uppfattat min petition som att jag tycker de borde rekommendera lindande för att ytterligare minska risken för PSD, men min tanke är ju att fler föräldrar ska känna sig trygga med att linda sin bebis om de vill göra det. Som skrivelsen ser ut nu o de råd många får hos BVC, gör ju att föräldrar inte vågar linda, trots de positiva effekter det har, ffa på bebisar som har svårt att komma till ro. Jag ska maila tillbaka o försöka reda ut det missförståndet, men har inga förhoppningar om att de kommer ändra skrivelsen, även om de skrev att de fanns möjlighet att göra det vid en senare revision.

MEN, till alla er föräldrar där ute som har kinkiga bebisar, prova linda. För oss har det absolut haft en lugnande o positiv effekt. Ni behöver inte vara rädda för PSD, så som de vetenskapliga resultaten ser ut idag iaf. Sånt kan ju alltid ändras. Kom ihåg att bebisen inte ska vara för varm, men det gäller ju oavsett om man lindar eller inte. Hypertermi är en riskfaktor man ska va medveten om.

1 kommentar:

Unknown sa...

Myndigheter missuppfattar alltid det man mejlfrågar om, företag också. Som erfaren konspirationsteoretiker tror jag att de gör det medvetet för att slippa svara på jobbiga frågor.