fredag 15 maj 2009

Tips o råd

Nu sitter jag på jobbet o har plötsligt några minuter över o tänkte passa på att tipsa blivande mammor o pappor om några småsaker eller slutsatser jag dragit senaste veckorna.
Till att börja med, köp boken The Happiest Baby av Harvey Karp, den finns på amazon.com
Jag har hunnit läsa flera böcker som handlar om spädbarn o hur man bäst skapar trygghet o lugn för en otålig, orolig o skrikig bebis, men ingen är i närheten av den här boken. Han har en helhetssyn som funkar väldigt bra för oss o ger väldigt handfasta tips o råd. Kanske lite klatschigt amerikanska ibland, men det får man stå ut med.

Hans filosofi bygger på att bebisar föds tre månader för tidigt och är i behov av närhet, vaggande, vyssjande o lindande för att det påminner om den trygga tillvaron i livmodern. Vina skulle skrika väldigt mycket, förmodligen klassas som kolik, om vi INTE följde hans råd. Vill nån ha dessa tydliga råd o grepp så tveka inte att höra av er.
För det andra, se till att pappan är minst lika bra som mamman på att trösta bebisen, annars kommer det bli oerhört påfrestande för mamman o i förlängningen för förhållandet. Pappan kan göra allt utom att amma, glöm inte det.

Sist vill jag tipsa om att köpa en eller två bra bärsjalar som avlastar ryggen o armarna. Får man ett barn som vill bli buret mycket, så är det helt omöjligt att orka bära det i famnen med sina armar hela tiden, dessutom blir man fullständigt upplåst. Med bärsjal kan man göra det mesta, utom att sitta vid datorn, för då gungar det för lite.
Har ni större barn, som trotsar o får utbrott som ni inte riktigt hittar bra sätt att hantera. Köp boken The Happiest Toddler av Harvey Karp. Jag har lärt mig massor om hur små barn tänker o hur jag kan bemöta Elvin på ett respektfullt sätt som samtidigt löser många konflikter. Vill nån veta mer om just detta, så hör av er.
Nu ska jag snart packa ihop o åka hem för en välbehövlig helg, även om den inte innebär särskilt mycket vila.

3 kommentarer:

marla sa...

Kan du rekommendera någon speciell sjal? Jag har tittat på en vanlig enkel tygsjal på Granit för 299, men du kanske har bättre förslag? Man vill ju inte att den ska gå sönder. Granits tyg såg lite väl tunt ut..

Niklas sa...

Det finns ju flera olika sorters sjalar. Vi använder två varianter. En är en s.k. ringsjal, tex Looma Ringo. Den är snabb o enkel att trä över axeln men belastar ju bara ena axeln så den går man inte så länge i. Men den är praktisk.

Den andra har vi lånat från en kompis. Det är en traditionell sjal som är 5-6 meter tyg man knyter runt rygg, midja o axlar. Den är jättebra om man vill kunna bära länge. Har ingen koll på olika märken men det går nog bra med de flesta sådana. Köp Ringo på Blocket, det gjorde vi, så sparar man några hundralappar.

Lycka till!

marla sa...

Tack för tipsen!