fredag 1 maj 2009

Vyssja, vagga, linda


Vina behöver mycket vyssjande o vaggande för att komma till ro. Vi har även börjat linda henne med en filt. Det ger henne faktiskt ro att inte kunna vifta så mkt med armar o ben.

Det finns en amerikansk barnläkare som har skrivit en mkt bra bok som vi läser. Han menar att spädbarn egentligen föds för tidigt. En sk. fjärde trimester får man liksom återskapa med olika tekniker. Tanken är att man ska försöka likna tillvaron i livmodern så att barnet känner lugn o trygghet. Det är ju trots allt där hon legat under en längre tid.

Man gör det genom att linda barnet hårt så rörelserna blir starkt begränsade, man härmar ljudet som ska finnas i livmodern, genom att låta radion stå på brus, man gungar med små rörelser, och när barnet väl hittat sitt lugn så kan man amma eller ge en tutte som ytterligare stimulerar till lugn o ro.

Det kan ju tyckas lite artificiellt att strutta runt med ett byltat barn i bärsjal o ha radion på högt brus, men eftersom vi inte lever i traditionella kulturer där barnen han hänga o slänga i en sjal nära bröstet hela tiden så får man lov att göra så gott man kan.

Jag tror stenhårt på detta i alla fall, o man märker att det lugnar Vina avsevärt. Man kan gå från desperata hjärtskärande skrik, till hyfsat lugn på en minut om det vill sig väl. Utan att linda blir det betydligt svårare. Det är som att de olika stegen förbättrar i kvadrat för henne, men jag upplever just nu att lindandet har en avgörande betydelse.

Snart hoppas jag hon hittar nattsömnen.

4 kommentarer:

farmor sa...

Min första tanke när jag läste om hur ni lindar in henne var att nu kommer gammal beprövad kunskap till heders. Lindebarn hade vi Sverige in på 1900-talet skulle jag tro. I Östeuropa har man aldrig slutat. Skillnaden mot vad ni gör är att de inte ligger intill en varm vuxens kropp utan i åtskilgda i sängar/lådor, förr i vaggor. Hade inte samerna ngt som de hängde på kroppen förresten och vyssjade barnen i.
Tänk att de är så lika i sovbeteende Elvin och Vina, att ha svårt att komma till ro menar jag. Vad säger Elvin då ni bär omkring lillasyster så mycket? Roligt att kunna följa händelseförloppet trots 50 mils avstånd.
Farmor, just nu i Torpet i ljuvligt försommarväder. Imorgon firar vi en 91-åring i trädgården

Sara sa...

Här i New York verkar precis alla linda sina bebisar. Jag tyckte det verkade helt konstigt och gammeldags först, men vi gjorde det och det funkade ju bra. När vi lyckades få till det. Hon kunde gå från att skrika till att bli helt tyst och lugn.
Många av mina kompisar här kör också med olika ljud, typ valljud och olika brus sånt vid spjälsängen.

Niklas sa...

Hur lindade ni? Har ni nån sida som beskriver det bra? Vi har en teknik från en bok, men den är ganska svår att få till. Man behöver verkligen en rejäl filt. Ska faktiskt åka o kolla på en liten motoriserad gunga med olika vattenljud o grejer. Vad gör man inte för lite egen tid!?

Madde sa...

Vad spännande Nicke. Du får berätta mer om det ngn gång. Jag minns att vår kille blev bra mkt lugnare om man lindade in honom i en filt ganska hårt.
Och ja, han fick inte heller bada på en vecka. jag tror stenhårt på hygienhypotesen ;)

Kram Madde