tisdag 5 maj 2009

Våld

Idag när jag lämnade Elvin på dagis blev det visst tumult. Elvin var lite småtrulig o ville va lite för sig själv så han la sig på soffan i lekrummet o kontemplerade. Två andra pojkar busade runt o en av dem råkade liksom hamna på Elvin så han fick ont. Medan jag satt o tröstade Elvin hörde jag bakom ryggen hur ena pojken plötsligt skrek till o började gråta. Han stod förtvivlat upp o berättade att den andra pojken slagit honom på läppen, o jag såg hur han faktiskt blödde från båda läpparna. Måste ha varit en hyfsad käftsmäll med andra ord. Fröknarna reagerade såklart direkt o de tog varsitt barn o försökte dels trösta o dels markera o resonera.

Jag funderar nu på hur man går vidare med en sån sak. Jag menar, det är väl inget man bara lämnar efter en liten uppläxning eller? Hur gör man? Om något barn slog Elvin på käften eller om han slog nåt barn så han börjar blöda, så vill jag veta det o jag vill att det finns ordentlig uppföljning på en sån händelse. Elvin ska inte känna att man kan få räkna med en smäll på käften på dagis, o om han slog ska han klart tydligt lära sig att det inte accepteras. Jag hoppas de följer upp detta ordentligt. Jag kommer prata med honom om detta idag.

Jag behöver inte veta VEM som slog, men jag vill veta att det tas på stor allvar. Fan, i vuxenvärlden hade pojken riskerat böter för misshandel, o jag tycker inte man på något sätt ska förringa eller ha överseende med våld mellan barn. Självklart ska det inte bli polissak eller så, men väldigt tydliga markeringar o uppföljande samtal tror jag måste till. Ska fråga hur de agerar när jag hämtar Elvin eller vid annat tillfälle då det är lugnare.

Hur hade ni reagerat om det var erat barn som slog eller blev slaget, eller om ni var fröken?

1 kommentar:

farmor sa...

Nicke!
Jag skrattar och gråter om vartannatnär jag läser dina reflektioner om våld.
Du är son till en vapenvägrare och en fredsaktivist och det har tydligen satt djupa spår. När du själv var 4 år hade vi gripit in hundratals gånger när du och Kristofer var i luven på varandra. Jag brukar berätta om den gången du reste dig upp efter Mupparna?? och gav brorsan en riktig fetsmäll exakt på samma sätt som Miss Piggy gjort mot grodan Kermit. Minns inte vad jag gjorde med dig, men jag vet att jag inte gav dig en smäll. Exemplet styrkte mig i min övertygelse att barn påverkas av vad de ser på TV och film. Många gånger har man nästan hånats om man gett uttryck för detta under 80-och 90-talet. Numera har man börjat få rätt. Till dig vill jag säga att du ska stå på dig och gripa in när du ser barn använda våld, stöd personalen i deras arbete och diskutera med föräldarna.
Allra viktigast: Använd aldrig aga själv! Det kan låta självklart men det finns stunder när det är svårt att hejda sig framför allt om nattsömnen blivit störd många nätter i rad. Minns att det är ett
förhållningssätt som du fått från din mormor som alltid hävdade att man inte fick tvinga eller slå barn. Jag tror inte dina farförföräldrar lärde ut ngt annat heller men jag tror mormor arbetade mer aktivt utåt för ett sådant synsätt. Tyvärr kan hon inte bekräfta mina starka minnesbilder längre, men jag ska berätta för henne om detta och notera hennes reaktioner.
Kram!