lördag 20 juni 2009

Att utmana rädslan

Idag åkte vi på ett sunkigt litet resande tivoli som kommit till stan. Elvin var exalterad, men visste inte riktigt vad ett tivoli var. Först åkte två kompisar en liten berg- och dalbana (som syns lite till vänster i bilden), men Elvin var tvärsäker på att han inte ville åka. Men när de andra hade åkt o sprudlande hoppade ur sina vagnar vände han. Han ville åka. Själv. En av kompisarna åkte med en andra gång.

Jag var nervös för hur han skulle reagera. Han gillar inte när det går fort o han inte har kontroll, men det gick bra. Han förklarade att det var lite kul, men mest läskigt. Jag berömde honom för att han trots att det var läskigt vågade åka.
Elvin rusar sällan åstad o utmanar sig själv huvudlöst, han väljer istället att observera o lära sig hur man gör i sin egen takt. Ibland kan jag bli frustrerad över att han inte vågar släppa bromsen på cykeln, eller åker boben själv i större backar, men det är ju bara korkat. Jag försöker istället uppmuntra honom att ta ett steg i taget, o idag tog han ett för honom ganska stort steg.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Han verkar ju vara riktigt förståndig också på sitt sätt, eller jämför bara med Ellens fasoner med att hoppa i vattnet där hon inte bottnar innan hon var simkunnig, med kommentaren "mamma hämta". Själv har jag också känt av det där lite på sistone. Har provat att snorkla lite och tyckte det var lite läskigt att bara kunna andas med munnen och att det ibland kommer in vatten och saker. Så inte vågade jag dyka djupt första gången för att sedan blåsa ut vattnet som en annan val... Men nu går det! Visst kan det verka lite mesigt man får man bara ta det i sin egen takt så kommer det! Fint att du peppar Elvin så att han vågar ta sig an nya utmaningar!

farmor sa...

Liam och Elvin som ler och långhalm. De har samma kroppshållning t o m i lla fall på den här bilden. Det ska bli väldigt spännande och se om hans eftertänksamhet håller i sig upp i åren. Jag tror att ni båda pojkar utmanade mera i tidig ålder, åtminstone Kricko som försökte hålla jämna steg med dig redan före ett årsålder.
Det är så roligt att se bilderna på Vina också, nu har hon ju fått
"egna" anletsdrag.
Jag längtar jättemycket efter er, men ska tåla mig till längre fram i juli.
Kram från Farmor till er alla