måndag 1 juni 2009

Varför skriker bebisar?

Förutom de mest självklara orsakerna, som att de är hungriga, kalla, varma, behöver närhet m.m. så finns det ju många bebisar som skriker utan begriplig anledning. Det är stressande för föräldrarna o i de flesta böcker nämns bara en tänkbar orsak: Problem med magen, kontakta BVC för råd o tips. Gör man det får man väldigt lite hjälp, det är min erfarenhet iaf. Man får tips om massage, Minifom o Semper magdroppar. Men tänk om det INTE är magen som är problemet då?

Jag tänker så här, bebisar skriker i varierande grad, från nästa ingenting till flera timmar i sträck helt otröstligt. Skulle det bara vara graden av utvecklad magfunktion som styr detta? Det tror inte jag på, det är att förminska det unika i varje liten bebis. De har ju fötts med olika förmågor, egenskaper, styrkor o svagheter som sedan utvecklas åt olika håll beroende på miljön de växer upp i. Allt detta kombinerat utgör ett enormt forskningsområde som idag inte ger några givna svar på varför vissa bebisar skriker mer än andra, alltså uppvisar ett tydligt missnöje med något.

Den teori som jag tycker fyller tomrummet är den som jag skrivit om tidigare. Det handlar om att bebisar föds relativt outvecklade o kan ha svårt att hantera den enorma förändring det innebär att komma ut i världen. Vissa barn klarar det bättre än andra helt enkelt. De kanske har en kombination av egenskaper som gör att de inte berörs så starkt av att komma ut i friska luften, medan andra behöver mer för att komma till ro. Men varför är det så svårt att diskutera kring det? Varför frågar alla om Vina har problem med magen om jag säger att hon skriker mycket o har svårt att komma till ro?

Vissa barn har säkert jobbigt med magen o de skriker pga av det, andra barn tror jag inte har problem med magen, men skriker ändå. De barnen har svårt att komma till ro, finna harmoni i denna nya stora, omtumlande värld, o de behöver extra mycket för att hitta lugnet. Doktor Karp skriver om det han kallar för avslappningsreflexen, som han menar finns hos varje bebis. De har den som foster för att inte sparka o leva om alldeles för mycket, det skulle kunna skada mamman. Det kan låta konstigt med en avslappningsreflex, men han har väldigt mkt praktisk erfarenhet av att den fungerar. Barn föds ju med en mängd olika reflexer, så varför skulle det inte kunna finnas en avslappningsrflex?

Man stimulerar reflexen genom metoden de fem S.en som jag skrivit om tidigare. Jag tycker det funkar väldigt bra för att bryta ett skrik, men sedan får man ju använda fantasin för att få henne fortsatt lugn o där kommer bärsjalar, barnvagn, takgungor o annat in.

Om nån läsare av denna ödmjukt trevande blogg har frågor eller vill veta mer om avslappningsreflexer, barnskrik, de fem S.en så tveka inte att höra av er. Jag är självfallet ingen expert, men trevar mig fram tillsammans med min fru, o ett o annat har vi ju testat iaf.

5 kommentarer:

farmor sa...

Hur funkar "rymdkapseln"? Borde ju passa in i teorierna du beskriver eftersom den hade så många funktioner. Har du ingen bild som visar den sinnrika makapären?
Vilken gullig bild på de två syskonen!
Kram Farmor

Niklas sa...

Rymdkapseln funkar än så länge inte nån längre stund. Såklart. Det ska inte va för enkelt sörru!

Unknown sa...

Vad är detta för rymdkapsel?

Niklas sa...

Rymdkapseln är en motoriserad gunga som ser ut ungefär som en bilbarnstol på en stång. Typ. Den gungar, vibrerar o låter. Den är verkligen le shit! Men den funkar inte på Vina :(

Jessica sa...

Tjatar lite här också.. Åter igen, att bara se, höra talas om, läsa om andra föräldrar som genomgår denna skärseld av skrik är som balsam för min själ.

TACK!!!
//Essi73 från FL
Jessica