lördag 6 juni 2009

Vinas kväll

16.30 Sigrid bär henne i bärsjalen o hon somnar lugnt.
17.40 Vaknar, ammar, buren en stund. Ammar igen. Vi äter i skift.
18.40 Jag lindar henne o lägger henne i hänggungan o hon somnar utan större protester.
20.15 Vaknar efter att jag gungat henne i nästan två timmar. Så fort gungan stannade eller inte hade rätta knycket så stånkade hon o vaknade till. Hon äter o sen är hon på toppenhumör o fyrar av flera underbara leenden till hela resten av familjen.
21.10 Lägger henne lindad i gungan medan Sigrid nattar Elvin. Hon kinkar en del men somnar ändå relativt snabbt.
22.10 Vaknar lagom till slutsignalen av Sveriges fiaskomatch mot Danmark. Ammar uppe i sängen o somnar förhoppningsvis...

På det hela taget en jättebra dag o kväll. Jag avhåller mig från att analysera varför o hoppas på en lika bra dag imorn.
Kan ju se harmoniskt ut att hon somnar ganska lugnt i bärsjalen, men det är hårt jobb. Vi studsar runt rytmiskt, klappar henne i rumpan o bär med oss radion som brusar. Kortare stunder kan man vara still om hon kommit in i djupsömn, men för det mesta reagerar hon direkt om man stannar upp. när vi lindar henne o söver henne i hänggungan så måste man gunga kraftfullt o med rätt knyck. Slutar man gunga så vaknar hon nästan alltid, vilket innebär att en av oss är låst vid den så länge hon ligger där. Den andre av oss får ta hand om Elvin o hushållet, så det är inte mycket tid över för en själv må jag säga.

4 kommentarer:

farfar sa...

Nu äntligen har jag kommit mig för att fixa ett "konto", så att jag kan kommentera barnbarnens framfart. Att Vina (liksom Elvin, när han var liten) har svårt att sova och komma till ro kanske inte är så konstigt. Det ligger liksom i släkten. Vad jag minns så hade din lilebror också svårt med sömnen. Vi fick lägga han i barnvagnen och "köra" hårt över en mattkant för att han skulle komma till ro. Vi hade grannar i Uppsala som fick ta sin nyfödda i bilen och köra flera mil (tur att bensinen inte var så dyr då) för att få henne att sova lugnt.

Jessica sa...

Att läsa din blogg är som balsam för min själ.
Är det ok om jag länkar till den från min blogg?

Styrka till er!

Niklas sa...

Jessica: Självklart är det OK.
Du kan väl ge mig adressen till din blogg!?

Farsan: Jo, det ligger väl i hennes gener, miljön har väl än så länge haft en klart marginell påverkan. Hoppas jag. Annars skulle jag verkligen bli orolig.

Jessica sa...

Hej igen Niklas :o)
Jag har min blogg inne på FL; adress: http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b65632.html

(Har inte kommit mig för att flytta den).

Tack, länkar till din därifrån, fler av oss borde det finnas som kanske hittar hit också!