måndag 22 juni 2009

Fisketur

Igår kväll åkte vi på en liten fisketur. Jag o Elvin, min gamle vän o hans fyraårige son, tog deras kanot o paddlade ut till Sinksundet o satt o metade i kvällssolen. Helt underbart att se Elvins entusiasm när korken började guppa av tusenbrödernas nafsande på masken.

Han fick upp en mört o två abborrar, alla riktigt små som ni kan se, men det spelade ingen som helst roll. Han ville känna på fiskarna o pratade konstant om allt han såg o tänkte o strålade hela tiden av lycka. Han är verkligen intresserad av djur o växter o älskar att prata om det. Vi försöker stimulera det så gott vi kan, för det känns som ett livslångt lärande som han kan ha enorm glädje av.

Jag ska se till att vi tar oss ut på nån mer fisketur i sommar för det var helt obetalbart att se honom lysa så!

2 kommentarer:

sofie sa...

mysigt att fiska..
gjorde vi oxå en massa som små :)

farmor sa...

Vore konstigt om inte fiskeintresset finns i Elvins gener? Vi kan spåra det flera generationer bakåt på farssidan i allafall.
Skolan får alltid skulden för att den "förstör" barns glädje att lära sig. Orättvist tycker jag, jag tror att det ligger mera i att skola är som jobb som utförs på vissa klockslag inte alltid när lusten infinner sig. All heder åt alla lärare som ändå kan fånga barnen-ungdomarna och stimulera deras intresse.
Kramar från Farmor i Torpet