torsdag 11 juni 2009

Djungelns lag

Imorse sa Elvin att han ville ha en portion frukost till, för då blir man stark. Jag frågade honomn varför han vill vara stark.
- Om nån tar nåt av mig så kan jag ta tillbaka det själv, sa han.
Jag sa då att man måste träna o äta mycket för att bli stark.
- Då vill jag att du lyfter upp mig, så jag kan träna på stången, sa han o menade den stång vi har fastspänd i en dörröppning så att jag kan träna chins.
Jag sa då att det är mycket bättre att träna på att prata o försöka få tillbaka det man vill ha, för det finns alltid någon som är starkare.
- Men jag vill ändå träna i stången, sa han.

Djungelns lag, den starkes rätt, etableras snabbt, det är tydligt. Jag lyfte upp honom o hjälpte honom att dra sig upp stången ett par gånger.
- Nu räcker det, sa han o det tyckte jag var bra.

3 kommentarer:

farmor sa...

Duktigt argumenterat, min son!
Våld föder våld!
"An eye for eye makes the whole world blind"(Gandhi)
Vilken klok slutsats han drog lilla gubben. Jag längtar redan efter er det blev en för kort "dos" sist vi sågs.
Kram Farmor

Anonym sa...

Moster tycker nog det är dags för Bamse. I Bamse lönar det sig lika mycket att vara smart och snäll som att vara stark.
Fast det är klart, Elvin omges ju av riktiga förebilder och är ju redan så klok i sig själv :)
kram/ Ellen

Unknown sa...

Ännu en moster tycker att Bamse is the way to go.